1. Skip to Menu
  2. Skip to Content
  3. Skip to Footer

 

Spreken en luisteren

 


Het hoofd van een beelddenker zit vol verhalen en gevoelens. Beelddenkers vinden het moeilijk om er de juiste woorden aan te geven, hebben een woordvindprobleem. Ze hebben tijd nodig om te formuleren en reageren trager. In hun manier van praten komen ze chaotisch over. Dat komt omdat beelddenken een snellere manier van denken is ( 32 beelden per seconde tegenover 2 woorden per seconde ). Bovendien denken beelddenkers associatief. De beelden volgen elkaar niet alleen snel op maar springen ook van het ene naar het andere. De woorden komen minder snel. Beelddenkers praten vaak in halve zinnen en springen van de hak op de tak. Ze beginnen een verhaal vaak halverwege. Het begin van de 'film' hebben ze dan al in hun hoofd gezien. Het woordvindprobleem leidt er ook toe dat ze zelf bedachte woorden gebruiken of dat ze woorden vervangen door woorden als 'dinges'. 

Beelddenkers krijgen vaak onvoldoende tijd om hun gedachten te formuleren, antwoord op een vraag te geven. Open vragen zijn bovendien vaak te ruim. Een beelddenker blokkeert daardoor makkelijk. Ze zeggen dan vaak maar niets. Een ander heeft het antwoord toch sneller geformuleerd en bovendien leidt wachten voor hen tot vergeten ( zie 'slecht korte termijn geheugen').

Mede door hun woordvindprobleem tekenen of schrijven ze liever om iets duidelijk te maken, dan dat ze spreken. Ze gebruiken vaak handgebaren en beelden graag uit.

Beelddenkers hebben bovendien moeite met figuurlijk taalgebruik. Ze nemen alles heel letterlijk. Uitdrukkingen, gezegdes en spreekwoorden zorgen dan ook voor de nodige spraakverwarring.

 

 Begeleiding

 

Tijdens de IK LEER ANDERS training wordt structuur aangebracht in de opgeslagen informatie door middel van visualisatie. We ruimen samen het hoofd op! Hierdoor wordt meer rust ervaren en door nieuwe informatie gelijk goed 'op te ruimen' blijft het 'netjes en overzichtelijk' in het hoofd. Informatie wordt dan ook gemakkelijker teruggevonden.

De manier van denken door een beelddenker kan je niet veranderen. Het is belangrijk te beseffen dat deze kinderen meer tijd nodig hebben om hun gedachten te verwoorden en hen die tijd ook te geven. Voor deze kinderen werkt het ook goed om zich in beeld uit te drukken, bijvoorbeeld door te tekenen of uit te beelden. Door zoveel mogelijk figuurlijk taalgebruik te vermijden ontstaat er minder spraakverwarring.


Klik hier voor informatie over de IK LEER ANDERS training