1. Skip to Menu
  2. Skip to Content
  3. Skip to Footer

 

Spelling

 


lettersSpelling kan een probleem vormen voor beelddenkers.

Beelddenkers hebben moeite om de juiste letter(s) aan een klank te koppelen waardoor ze woorden niet op de juiste wijze schrijven. Ze kunnen het simpelweg niet onthouden doordat ze een automatiseringsprobleem ( lees meer... ) hebben, ook ten aanzien van de klanktekenkoppeling. Daar komt bij dat zij visueel leren ( lees meer.. ). Ze leren in beelden! Echter, aan en letter kunnen ze geen beeld koppelen, waardoor lettertekens hen weinig zeggen  Het verband tussen klank en teken wordt niet gezien. Bovendien hebben beelddenkers een goed ruimtelijk inzicht ( leer meer...) en kunnen driedimensionaal denken, waardoor ze objecten in hun hoofd omdraaien/spiegelen. Dit doen zij ook met letters, zoals de b, d, p en q. Als je de b draait dan zien ze namelijk ook een d, p of q.

Naast het automatiseren van lettertekens levert ook het automatiseren van spellingsregels problemen op. Deze worden met moeite onthouden. Ook het bepalen van de juiste locatie van een letter in een woord vinden ze lastig ( het onthouden van de letteropeenvolging ). Doordat beelddenkers moeite hebben met het onthouden van spellingsregels schrijven ze ook vaak fonetisch ( wat ze denken te horen ).

 

Begeleiding

 

Tijdens de ‘IK LEER ANDERS’ training leer ik kinderen de juiste koppeling te maken tussen klanken en letters, op een manier die aansluit bij de visuele leerstijl van deze kinderen. Om te kunnen spellen moeten beelddenkers woorden visualiseren. Daarom wordt tijdens de training aangeleerd hoe zij dicteewoorden visueel kunnen opslaan in het geheugen, waarmee het probleem van spellingsregels en letteropeenvolging opgelost wordt. Eenmaal visueel opgeslagen, kunnen beelddenkers de woorden niet alleen vlot van voor naar achter spellen, maar zelfs van achter naar voor. Dit is iets wat alleen beelddenkers lukt!

 

Klik hier voor informatie over IK LEER ANDERS training