1. Skip to Menu
  2. Skip to Content
  3. Skip to Footer

 

Schrijven

 

schrijven4Bij beelddenkers kan er sprake zijn van een zwakke schrijfmotoriek ( lees meer...). Vaak zie je hen vanuit hun schouder in plaats van pols bewegen bij het schrijven. Ze hebben ook moeite met de pengreep. Daardoor schrijven ze verkrampt met als gevolg een slordig, chaotisch handschrift.

Kinderen zijn pas toe aan schrijven op het moment dat ze een bepaalde fase in de motorische ontwikkeling hebben bereikt. Een achterstand in de algehele motorische ontwikkeling van een kind leidt ertoe het kind nog niet toe is aan schrijven op het moment dat hij of zij dit op school moet leren.

Bij het probleem van een zwakke schrijfmotoriek komt vaak ook nog een ander probleem. Beelddenkers schrijven namelijk wat ze horen ( fonetisch ). Bij 25 horen ze eerst 5 en dan 2. Ze zullen eerst de 5 opschrijven en dan de 2 en schrijven daardoor 52 in plaats van 25.

 

Begeleiding

 

Tijdens de IK LEER ANDERS training wordt het probleem van fonetisch schrijven aangepakt door woorden als woordbeelden op te slaan in het geheugen en ook cijfers visueel op te slaan.

Om problemen met schijfmotoriek te voorkomen is het belangrijk dat een achterstand in de motorische ontwikkeling zo spoedig mogelijk wordt gesignaleerd. Achterstanden kunnen dan tijdig worden ingehaald. Motorische Remedial Teaching ( MRT ) kan bij achterstanden een oplossing bieden. Daarbij staat beweging centraal. Bewegingsoefeningen waarbij beide hersenhelften tegelijkertijd worden gestimuleerd, zorgen er voor dat alsnog verbindingen tussen de hersenhelften worden gelegd, die nodig zijn om te leren schrijven. MRT vormt geen onderdeel van de training.

Daarnaast biedt het schrijven in blokletters een uitkomst. Dit is niet alleen gemakkelijker. Het zorgt ook voor minder verwarring omdat de lees- en schrijfletters er hetzelfde uitzien.

Ook zijn er diverse hulpmiddelen die het schrijven gemakkelijker maken, zoals ergonomische pennen en potloden die zorgen voor een betere pengreep. Schrijven met behulp van een toetsenbord in plaats van pen maakt dat deze kinderen ook vlotter kunnen werken.

Klik hier voor informatie over IK LEER ANDERS training.