1. Skip to Menu
  2. Skip to Content
  3. Skip to Footer

 

'IK LEER ANDERS'

 

methode

 

De begeleiding die ik beelddenkende kinderen bied om hun leerproblemen aan te pakken is kort en effectief. Geen eindeloos traject zonder resultaat! De basistraining ‘IK LEER ANDERS’ bestaat uit vier sessies en de essentie is dat het de lesstof vertaalt naar de manier waarop beelddenkers denken en leren. Kinderen kunnen direct vertellen of deze methode voor hun werkt.

Resultaten n.a.v. de training:

  • Kinderen leren foutloos te spellen.
  • Kinderen leren vlotter te lezen.
  • Kinderen hebben minder moeite met rekenen.
  • Kinderen kunnen informatie beter onthouden.
  • Kinderen ervaren meer rust in hun hoofd.
  • Kinderen zijn minder snel overprikkeld.
  • Kinderen zijn beter in staat zich te concentreren.
  • Kinderen zijn beter in staat structuur aan te brengen in hun activiteiten.
  • Kinderen hebben weer plezier in leren.
  • Kinderen ontwikkelen en positiever zelfbeeld

 

De resultaten van de training zullen zichtbaar worden in de schoolresultaten en in het gedrag dat de kinderen laten zien. Ze zullen blij en opgelucht zijn als ze ervaren wel te kunnen leren en goede cijfers te kunnen halen. Hierdoor zullen ze leren weer leuk gaan vinden en zal hun zelfvertrouwen groeien. Het klinkt misschien als te mooi om waar te zijn. Maar, de training die is ontwikkeld door Agnes Oosterveen heeft al vele kinderen geholpen. Lees eens de praktijkverhalen van ouders en kinderen op haar website www.ikleeranders.nl .

In de onderstaande video-opname vertelt Agnes Oosterveen meer over de door haar ontwikkelde methode en training.

 

 

Werkwijze

 

Tijdens het eerste gesprek maken we kennis en vertel ik meer over de methode en mijn werkwijze. Aan de hand van dit gesprek krijg ik een beeld van uw kind en zijn of haar leerproblematiek. Dit gesprek kan telefonisch plaatsvinden. In een intakegesprek maak ik kennis met uw kind en ontvang ik bij voorkeur ook het leerlingdossier van school om een zo volledig mogelijk beeld te krijgen van de leerproblematiek. Ik test zijn of haar informatieverwerkingssysteem om te kunnen bepalen of de leermethode aansluit bij de leerstijl van uw kind en dus geschikt is. Is hij of zij daadwerkelijk beelddenker? Indien het antwoord daarop bevestigend is, kan de basistraining worden gestart. Het kennismakings- en intakegesprek is vrijblijvend en kan gecombineerd worden.

De basistraining bestaat uit vier sessies van ongeveer een uur. Indien gewenst of nodig, kunnen er aanvullende sessies worden gegeven. De training geef ik in mijn praktijk aan huis in een huiselijke omgeving. Het betreft een praktische, individuele training. Bij jongere kinderen is altijd één van de ouders aanwezig. Op die manier leert niet alleen uw kind maar ook u de techniek aan. Dat is belangrijk aangezien er ook thuis geoefend moet worden. Een goede samenwerking tussen mij, het kind en de ouder is van belang voor het slagen van de training. Het werkt optimaal als ook in de schoolomgeving aanpassingen worden aangebracht die het leren makkelijker maken. Indien gewenst dan kan ik een eindverslag opstellen waarin ik ook tips en adviezen geef ten behoeve van de leerkracht.

 

Inhoud basistraining

 

  • Informatiesysteem testen en leerstrategie bepalen
  • Rust en ruimte creëren in het hoofd ( hoofd opruimen )
  • Leren informatie denkbeeldig te ordenen en op te slaan waardoor het beter wordt onthouden
  • Basisinformatie leren via beelddenken:
  • Taal/spelling: alfabet en woorden ( dictee )
  • Lezen: leestechniek
  • Rekenen: cijfers ( honderdveld ), tafels, automatiseren plus- en minsommen t/m 20, klokkijken

 

Aanvullend op de basistraining kan afhankelijk van de behoefte aandacht besteed worden aan bijv.: werkboek ILA

  • Rekenen: Breuken, decimalen en procenten
  • Taal: Tekstbegrip, samenvatten, werkstukken, spreekbeurten
  • Zaakvakken ( topografie, geschiedenis )
  • Plannen, organiseren, concentratie

Bij de training wordt gewerkt aan de hand van een overzichtelijk werkboek.